De Nederlandse ondernemer Arjan Estié (56) zag op zakenreis in de VS steeds vaker stalen tegels aan plafonds. Hij besloot ze te importeren naar Nederland. Nu verkoopt hij dit jaar voor zo’n 1 miljoen euro aan sierpanelen van metaal.

Het plafond van de koffiezaak Blushing in Blaricum van zanger Gordon is wit. Maar alledaags is het zeker niet. Wie naar boven kijkt, ziet metalen panelen met sierlijke patronen. De bar is bekleed met dezelfde tegels.

De stalen panelen zijn afkomstig van New York Ceiling uit Bodegraven, het familiebedrijf van de Nederlandse ondernemer Arjan Estié.

Sinds drie jaar importeren hij en zijn twee dochters de siertegels uit de VS. En dat blijkt een enorme hit. “We krijgen bijna dagelijks bestellingen”, zegt hij. “Ik denk dat de omzet dit jaar zo’n 1 miljoen euro zal zijn. Dat is ruim een verdubbeling vergeleken met vorig jaar.”

Interieurbedrijf verkocht

Estié is geen onbekende in de interieurwereld. Hij had jarenlang een bouwbedrijf voor binneninrichting. Dat deed hij in 2003 van de hand. “Ik had een man of veertig in dienst. Daar was ik wel klaar mee.”

Hij bleef eigenaar van het bedrijfsonderdeel dat gespecialiseerd was in staal. want hij rook een kans. “Ik ben er twaalf jaar geleden zelf mee begonnen in onze smederij, omdat ik zelf stalen deuren wilde hebben en die nergens kon kopen. Toen zijn we ze zelf gaan ontwikkelen, en dat bleek vrij succesvol.” Sindsdien verkoopt Estié met zijn bedrijf Simply Steel stalen puien.

Tegels importeren

Tijdens een zakenreis enkele jaren geleden in de VS viel zijn oog op de opvallende plafonds van metaal. “Ik vond het een fantastische combinatie, heel eigentijds.”

In Amerika zijn de stalen panelen al meer dan 100 jaar gemeengoed. “Daar is dit product net zo bekend als klompen in Nederland”, aldus Estié. Maar in Nederland bleek het niet te krijgen. Hij nam contact op met de Amerikaanse fabrikant, maar die stond niet te springen om de tegels te exporteren.

“Ik kwam daar bij de fabriek en die baas trok een gezicht van: wat kom je hier doen?”, vertelt Estié. Maar hij had wel een klik met één van de managers wiens voorouders uit Nederland kwamen. “Die dacht: ‘Hey, een Nederlander!’ Daar heb ik een heel leuk gesprek mee gehad.”

Uiteindelijk ging de producent akkoord. “Zij hadden zoiets van: als jij die dingen graag wil hebben, bestel en betaal maar”, grinnikt Estié. “Inmiddels ben ik hun grootste klant.”

Kosten paneelplafond

De panelen kunnen worden geleverd met 35 patronen en in 50 standaardkleuren. Het is ook mogelijk om een zelfgekozen kleur aan te laten brengen, of om de tegels onbehandeld te laten. 'Raw', heet dat. Mensen kunnen ze dan zelf schilderen, bespuiten of laten roesten.

Monteren is simpel: op een vlakke ondergrond is een dot montagekit genoeg. Voor wie een minder permanente bevestigingsmethode zoekt, heeft Estié de tegels ook op maat laten maten voor Europese systeemplafonds.

De prijzen variëren van 15 tot 42 euro per paneel. Voor een kamer van 15 vierkante meter, waar zo’n 40 panelen voor nodig zijn, heb je voor een bedrag tussen de 600 en 1600 euro een uniek plafond.

Kitsch of chic?

Maar je moet er natuurlijk wel van houden. Zijn de tegels niet te kitscherig? “Dat ligt eraan hoe je het toepast”, zegt Estié. “Als je het in een Chinees restaurant in goudkleur en hoogglans doet, dan is het bling bling bling. Dat vind ik zelf ook niet zo mooi.”

Hij noemt het Amsterdamse restaurant Nacional als voorbeeld hoe het ook kan. Daar zijn de gouden tegels mat. “Dat is het ineens stijlvol en exclusief. De grens tussen kitsch en chic is dun.”

De catalogusfoto’s die hij uit de VS krijgt aangeleverd, gebruikt hij in Nederland in ieder geval niet. “Je moet het op een goede manier toepassen wil een Nederlander niet het gevoel krijgen dat het kitscherig is.”

Toilet leuk maken

De meeste aanvragen krijgt Estié vanuit de horeca. Door zijn ervaring met stalen puien kent hij veel architecten en interieurontwerpers. Zo werd hij door Jan des Bouvrie benaderd voor de inrichting van Gordon’s koffiezaak. Ook modewinkels en particulieren weten hem inmiddels te vinden.

De grootte van de bestelling verschilt per project. “Ik heb eens een opdracht gehad met 2.300 platen”, zegt Estié. “Maar sommige mensen zeggen: stuur eens zes plaatjes op, want ik wil mijn toilet een beetje leuk maken.”

Groeien in Duitstalige landen

Ondanks het succes wil Estié stapje voor stapje groeien. Het is niet zijn bedoeling “heel Nederland vol te plempen” met de tegels. Het moet een exclusief karakter houden. “Als elke snackbar het straks aan de muren heeft hangen, dat is niet wat je wilt. Ik ga ook niet kijken of ik het bij de Gamma in pakketten neer kan leggen.”

Hij heeft van de Amerikaanse producent het alleenrecht om de stalen panelen in Nederland en Duitstalige landen te verkopen. De komende tijd wil hij vol inzetten op Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. “Dan verwacht ik volgend jaar weer een verdubbeling van de omzet.”

De toekomst ziet Estié dan ook zonnig in. “De tijd waarin we zitten vraagt om deze panelen. In interieurs van nu zie je veel hout, glas, staal en onafgewerkte muren. Daar past dit product naadloos bij.” En als over vijf jaar niemand de platen meer hoeft? “Ach, dat is dan maar zo. Dan hebben we wel weer andere dingen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl